Volkswagen Tiguan dostępny jest także z silnikami Dieslai benzynowymi. Diesel wyróżnia się niższym spalaniem (5,5-7 l/100km) i wysokim momentem obrotowym, świetnym na dalekie trasy. Benzynowe jednostki dają lepszą kulturę pracy, cichszą jazdę i niższe koszty serwisowe. W mieście sprawdzają się lepiej silniki benzynowe, zużywając 7-9 l/100km. Diesle są droższe w zakupie, ale ekonomiczniejsze przy dużych przebiegach powyżej 20 000 km rocznie.
Volkswagen Tiguan to jeden z dość znanych SUV-ów na europejskim rynku, który oferuje szeroki dobór jednostek napędowych. Porównanie silników 2.0 TDI i TSI stanowi ważny aspekt przy wybieraniu odpowiedniej wersji. W codziennym używaniu różnice między tymi jednostkami są zauważalne, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę warunki eksploatacji i preferencje kierowcy. Turbodoładowany silnik benzynowy TSI wyróżnia się większą dynamiką i kulturą pracy. Wysokoprężny TDI jednak wyróżnia się niższym spalaniem i lepszym momentem obrotowym w niskim zakresie obrotów. Różnice w spalaniu między tymi jednostkami napędowymi są spore – przede wszystkim podczas jazdy autostradowej.
Charakterystyka silnika 2.0 tdi w tiguanie
Wysokoprężna jednostka 2.0 TDI dostępna jest w następujących wariantach mocy:
- 150 KM – najpopularniejsza wersja
- 190 KM – wariant o podwyższonej mocy
- 200 KM – najnowsza generacja
- 240 KM – topowa wersja BiTurbo
- 170 KM – wersja przejściowa (już niedostępna)
Jednostka wysokoprężna wykazuje średnie spalanie na poziomie 6,2-7,5 l/100km (zależnie wersji mocy i typu napędu). Technologia common rail i system selektywnej redukcji katalitycznej SCR mocno wpływają na ekonomikę jazdy. Podczas jazdy miejskiej wartości te mogą wzrosnąć do 8,5 l/100km, jednak na trasie przy prędkości 120 km/h spadają nawet do 5,8 l/100km.
Osiągi i spalanie silnika 2.0 TSI
Benzynowy silnik 2.0 TSI oferuje znacznie wyższą kulturę pracy i lepszą dynamikę – szczególnie w górnym zakresie obrotów. „W mieście jednostka benzynowa zużywa średnio 9,5-11 l/100km, co stanowi niezłą różnicę względem diesla”. Czy musimy więc dopłacać do wersji benzynowej? Na trasie, przy spokojnej jeździe, wartości te oscylują w granicach 7,5-8,5 l/100km. Turbodoładowana konstrukcja silnika TSI wykorzystuje zaawansowaną technologię wtrysku bezpośredniego.
Porównując oba warianty pod kątem kosztów eksploatacji, należy wziąć pod uwagę samo spalanie, a także: cenę paliwa, koszty serwisowe (w tym wymianę rozrządu i dwumasowego koła zamachowego) oraz przewidywany przebieg roczny. System Start-Stop w obu wersjach silnikowych pozwala zaoszczędzić około 0,5 l/100km w cyklu miejskim. Technologia adaptacyjnego sterowania zaworami w silniku TSI przekłada się na lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa w szerokim zakresie obrotów. „Zwróćmy uwagę, że moment obrotowy w silniku TDI jest dostępny już od 1750 obr./min, co sprawia, że jednostka wysokoprężna lepiej radzi sobie z dynamiczną jazdą w mieście”.
Tiguan 2.0 TDI – Z dieslem przez życie, czy warto brać ten silnik do SUV-a?
Volkswagen Tiguan z silnikiem 2.0 TDI oferuje zróżnicowane osiągi zależnie wersji mocy – od 150 do 200 KM. Podstawowa jednostka 150-konna przyspiesza do setki w około 9,3 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 200 km/h. W cyklu mieszanym auto spala średnio od 6,2 do 7,1 l/100 km, choć w realnych warunkach wartości te mogą być o około 0,8-1,2 l/100 km wyższe.
Mocniejsza wersja 200-konna, dostępna z napędem 4Motion, daje nam sprint do 100 km/h w 7,5 sekundy i prędkość maksymalną na poziomie 216 km/h. Spalanie w tym wariancie kształtuje się na poziomie 6,8-7,5 l/100 km według informacji fabrycznych. W cyklu miejskim wartości te wzrastają do około 8-9 l/100 km, szczególnie przy dynamicznej jeździe. Zwróćmy uwagę, że wszystkie wersje są wyposażone w 7-biegową przekładnię DSG, która mocno wpływa na luksus jazdy i ekonomię paliwa.
Volkswagen Tiguan – sprawdzone silniki, które nie zrujnują portfela
Na rynku wtórnym Volkswagen Tiguan cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, szczególnie w przypadku pierwszej generacji produkowanej w latach 2007-2016. Najbardziej godne polecenia są jednostki benzynowe 1.4 TSI (150 KM) oraz 2.0 TSI (180 KM i 200 KM). Wśród diesli najlepszym wyborem będzie 2.0 TDI w wariantach 140 KM i 170 KM, które wyróżniają się dobrą kulturą pracy i rozsądnym spalaniem. Modele z lat 2012-2016 po liftingu są już znacznie lepiej zabezpieczone przed korozją i mają ulepszone multimedia.
- Częste serwisowanie rozrządu co 60 000 km
- Sprawdzenie historii napraw i wypadków
- Kontrola układu napędu 4MOTION
- Weryfikacja stanu zawieszenia pneumatycznego
- Diagnostyka elektroniki pokładowej
Można spojrzeć na stan techniczny i przebieg pojazdu, gdyż często trafiają się egzemplarze z cofniętym licznikiem. Dla silników benzynowych podstawowe jest sprawdzenie stanu łańcucha rozrządu i napinacza.
Tiguan jako pojazd rodzinno-terenowy – specyfikacja off-road
Wersje z napędem 4MOTION i pakietem off-road dają zwiększony kąt natarcia oraz dodatkowe osłony podwozia. System kontroli trakcji z trybem off-road pozwala na skuteczną jazdę w trudnym terenie, co wyróżnia Tiguana na tle konkurencji z segmentu SUV.
Co skrywa volkswagen tiguan, czyli prawda o skrzyni dsg
Problem skrzyni dsg w volkswagenie tiguanie dotyczy głównie modeli wyprodukowanych przed 2010 rokiem. Najczęstsze awarie dotyczą elementów mechatroniki oraz sprzęgła podwójnego. Podczas eksploatacji można zaobserwować szarpanie podczas zmiany biegów, opóźnioną reakcję na wciśnięcie pedału gazu oraz charakterystyczne stuki przy ruszaniu.
Koszt naprawy skrzyni dsg w autoryzowanym serwisie może wynieść nawet 20 000 złotych, co stanowi spory wydatek dla właściciela. Mechanicy zalecają częste wymiany oleju w skrzyni, najlepiej co 60 000 kilometrów, mimo że producent deklaruje okres dwa razy dłuższy.
Zwróćmy uwagę, że nowsze generacje skrzyni dsg montowane w tiguanie po 2012 roku wyróżniają się znacznie wyższą niezawodnością. Volkswagen wprowadził wiele modyfikacji konstrukcyjnych, które wyeliminowały większość typowych usterek. Użytkownicy chwalą sobie płynność działania oraz szybkość zmiany przełożeń w porównaniu do tradycyjnych automatów.