VW Touareg to luksusowy SUV z imponującymi zdolnościami terenowymi. Wyposażony w napęd 4MOTION z blokadą mechanizmu różnicowego, pneumatyczne zawieszenie z regulacją prześwitu (do 300 mm) i tryby jazdy Off-Road. Dostępne silniki: 3.0 TDI (286 KM), 3.
0 TSI (340 KM) oraz hybryda plug-in. System Terrain Response automatycznie dostosowuje parametry do nawierzchni. Touareg oferuje solidną konstrukcję, kąt natarcia 31°, kąt zejścia 25° oraz zdolność brodzenia do 580 mm.
Volkswagen Touareg to tytan off-roadu, który łączy w sobie luksus z niesamowitymi możliwościami terenowymi. Ten niemiecki SUV został wyposażony w zaawansowany system napędu na cztery koła 4MOTION, który automatycznie dostosowuje rozdział momentu obrotowego między osiami. Szczególnie imponująca jest zdolność pokonywania przeszkód terenowych dzięki pneumatycznemu zawieszeniu, które pozwala na regulację prześwitu w zakresie od 160 do 300 mm. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego oraz system kontroli zjazdu ze wzniesień sprawiają, że Touareg radzi sobie nawet w ekstremalnie trudnych warunkach. W terenie możemy liczyć na wsparcie systemu rozpoznawania podłoża, który automatycznie dostosowuje parametry pracy układów jezdnych. „Napęd 4MOTION z funkcją torque vectoring to majstersztyk inżynierii” – tak określają go eksperci branżowi.
Zaawansowane systemy ułatwiające jazdę w terenie
Pakiet Off-road Pro wprowadza szereg udogodnień, które czynią z Touarega prawdziwą bestię terenową. Zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia z adaptacyjną regulacją charakterystyki tłumienia amortyzatorów pozwala na odpowiednie dostosowanie się do nawierzchni. System monitorowania kąta nachylenia – inklinometr – na bieżąco informuje kierowcę o położeniu pojazdu względem podłoża. Dodatkowe osłony podwozia (wykonane z wysokowytrzymałego aluminium) chronią najważniejsze podzespoły przed uszkodzeniem. Jak radzi sobie z przeprawami wodnymi? Touareg może pokonywać brody o głębokości do 580 mm – to imponujący wynik w tej klasie.
- System kontroli trakcji z trybem terenowym
- Pneumatyczne zawieszenie z regulacją prześwitu
- Elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych
- Asystent zjazdu ze wzniesień
- Kamera 360 stopni z trybem off-road
- Tryby jazdy dostosowane do różnych nawierzchni
- Wzmocnione zawieszenie z dodatkowymi osłonami
Nowoczesne rozwiązania techniczne dla maksymalnej dzielności
Touareg został wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań, które czynią go jeszcze bardziej wszechstronnym. Zastosowanie elektromechanicznego systemu stabilizacji przechyłów (aktywne stabilizatory) mocno poprawia właściwości jezdne także na asfalcie, oraz w terenie. System zarządzania trakcją oferuje różne tryby jazdy: od komfortowego po ekstremalnie terenowy. Wyświetlacz head-up dostarcza najważniejszych informacji bez odrywania wzroku od drogi.
W kokpicie znajduje się 15-calowy ekran z dedykowanym interfejsem off-roadowym (pokazującym kąty nachylenia, głębokość brodu czy aktualną pozycję zawieszenia). Czy możemy wyobrazić sobie lepiej wyposażony samochód do jazdy w terenie? „To prawdziwe centrum dowodzenia dla miłośników off-roadu” – tak określają wnętrze Touarega użytkownicy.
VW Touareg Extreme 4×4 – Bestia z pakietem terenowym podbija bezdroża
Volkswagen Touareg Extreme 4×4 w wersji na rok został wyposażony w zaawansowany pakiet terenowy, który czyni z niego prawdziwego króla off-roadu. Seryjnie montowany system pneumatycznego zawieszenia pozwala na regulację prześwitu w zakresie od 146 do imponujących 260 mm. Auto otrzymało wzmocnione osłony podwozia, dodatkową ochronę miski olejowej oraz specjalne tryby jazdy terenowej.
W standardowym wyposażeniu znajdziemy system kamer 360 stopni z trybem terenowym, pokazującym przeszkody i ukształtowanie terenu w czasie rzeczywistym. Zaawansowany napęd na wszystkie koła 4Motion z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego współpracuje z 8-biegową automatyczną skrzynią Tiptronic. Producent zastosował także specjalne opony terenowe i wzmocnione 20-calowe felgi aluminiowe. Do dyspozycji kierowcy oddano system kontroli zjazdu ze wzniesienia, asystenta podjazdu oraz tryb do jazdy z przyczepą. Touareg Extreme może pochwalić się też imponującym momentem obrotowym wynoszącym 600 Nm, co w połączeniu z 340-konnym silnikiem V6 TDI zapewnia doskonałe osiągi także na asfalcie, oraz w terenie.
Cyfrowe wsparcie terenowego wyzwania – jak komputer pomaga pokonać off-roadowe przeszkody
Nowoczesne systemy wspomagania jazdy w terenie stanowią zaawansowany pakiet technologii, który mocno zwiększa możliwości pojazdów off-roadowych. Najważniejszym elementem jest elektroniczna kontrola trakcji współpracująca z układem hamulcowym i napędowym. System monitoruje w czasie rzeczywistym przyczepność każdego koła, automatycznie dostosowując moment obrotowy i siłę hamowania.
- Kontrola zjazdu ze wzniesienia (HDC)
- Asystent podjazdu (HSA)
- System kontroli trakcji w terenie
- Blokady mechanizmów różnicowych
- Adaptacyjne zawieszenie terenowe
- Monitorowanie głębokości brodzenia
Zaawansowane czujniki nieustannie analizują kąt nachylenia pojazdu, głębokość brodzenia oraz rodzaj nawierzchni, dostosowując parametry układów jezdnych.
Sztuczna inteligencja w predykcji przeszkód terenowych
Nowe rozwiązania wykorzystują uczenie maszynowe do przewidywania odpowiedniej trajektorii jazdy w trudnym terenie. Systemy kamer i czujników tworzą trójwymiarową mapę otoczenia, pozwalając na automatyczne dostosowanie wysokości zawieszenia i dobór dobrego trybu jazdy. Technologia ta jest szczególnie przydatna w czasie pokonywania wymagających przeszkód terenowych, gdzie precyzja i odpowiednie przygotowanie pojazdu mają znaczenie dla bezpieczeństwa.
4motion – mechaniczna perfekcja na 4 koła
System 4motion oferowany w samochodach koncernu Volkswagen wykorzystuje sprzęgło Haldex, które automatycznie rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną oś. W standardowych warunkach większość mocy trafia na przednią oś, co zapewnia niższe zużycie paliwa. Gdy czujniki wykryją poślizg kół, elektronika błyskawicznie przekieruje do 50% momentu obrotowego na tylną oś. System działa w pełni automatycznie i nie wymaga żadnej ingerencji ze strony kierowcy.
Także w bardziej zaawansowanych wersjach 4motion kierowca ma do dyspozycji różne tryby jazdy dostosowane do warunków terenowych – np. śnieg, piach czy offroad. W połączeniu z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+ system potrafi także przyhamowywać pojedyncze koła, co jeszcze bardziej poprawia trakcję w trudnych warunkach. W najnowszych generacjach system został też ulepszony o funkcję predykcyjnego rozdziału momentu obrotowego, która analizuje styl jazdy kierowcy i warunki drogowe, aby z wyprzedzeniem dostosować parametry układu napędowego. Mechanizm różnicowy typu torsen stosowany w sportowych modelach zapewnia jeszcze lepsze właściwości jezdne i większą stabilność w zakrętach.